11 yaşındaki İsrail’li Aviel Boag’ın odasına bakıldığında, sessiz sakin oluşu,duvarlarında çeşitli posterlerin asılı oluşu, raflarda ve masanın üzerinde bir çok kitabın oluşu göze çarpmaktadır. Aviel’in odasında birde yazı tahtası bulunmakta. Tahtada yüzyıllardır çözülemeyen bir matematik problemi yazılı.Aviel, tahtada yazılı olan problemi henüz çözemediğini ancak boş zamanlarında çözmeye çalıştığını söylemekte. Problem çözmek Aviel’in çok hoşuna gidiyormuş. Bir gün bu soruyu çözen belki de ben olacağım diyor.
Geçen yıl dahil olduğu bir programla kendisi gibi üstün zekalı olan çocuklarla haftada 6 saat ileri matematik eğitimi alıyormuş. İsrail’de bulunan Bar- Ilan üniversitesi ile İsrail ileri matematik ve fen bilimleri araştırma merkezi tarafından başlatılan programa matematik ve fen bilimleri alanlarında üstün yetenekli öğrenciler kabul ediliyormuş. Aviel’in sınıfında kendisinden dört yaş büyük çocuklarda bulunmakta. Aviel sınıfın yaşı en küçük öğrencilerinden.
Gelecek yıl normalde Aviel ile aynı sınıfta olan fakat yaşı büyük çocuklar, üniversiteye kabul sınavına ve İsrail savunma kuvvetlerinin sınavlarına girecekmiş. Aviel’de bu sınavlara girmek istiyor. Fakat İsrail Milli Eğitim Bakanlığının üstün zekalılar araştırma birimi, yaptığı değerlendirmelerde Aviel’in biraz daha duygusal olarak olgunlaşması gerektiğini belirtmiş. Bakanlık ilerde duygusal problemler yaşamaması adına bu kararı vermiş.
Aviel Boag’ın matematiğe olan ilgisi çok küçük yaşlarda başlamış. Annesinden aldığı bir cep hesap makinesi ile işlemler yapmaya başlamış. Çeşitli sayıların çarpımlarını, kareköklerini ezberlemiş. Onun oyuncağı adeta hesap makinesi olmuş. Çocuklarının matematiğe olan ilgi ve yeteneğinin farkında olan anne baba, bu konuda onun ilgi alanını desteklemiş, matematikle ilgili bir çok kaynak almış. Öyle ki Aviel 1.sınıfa başladığında 3.sınıf düzeyinde matematik bilgisine sahipmiş. 2. sınıfa geldiğinde Aviel’e uygulanan programla 5.sınıf düzeyinde matematik bilgisine sahip olmuş. İsrail Milli Eğitim Bakanlığı üstün zekâlılar departmanı Aviel’e uygulanan testle dahi seviyesinde matematik yeteneği olduğunu saptamış. Testten sonra Aviel hemen özel bir programa alınmış.
İsrail Milli Eğitim Bakanlığı üstün zekalılar departmanı ile Bar- Ilan üniversitesi işbirliği ile İsrail’in 20 farklı bölgesinde başlatılmış özel bir program var. Programda her ders aralıksız 4 saat sürüyor. Bu programda özellikle matematiğe, analitik geometriye ve trigonometriye önem veriliyor. Program 3 yıl sürmekteymiş. Öğrencilerin programa 3 yıl boyunca devam edebilmeleri için her yılın sonunda yapılan sınavı geçmeleri gerekiyormuş.
Aviel’in söylediğine göre kendisinden yaşça büyük çocuklar zaman zaman onu rahatsız etmekteymiş. Onun defterini ve kitabını alıp, dalga geçip, daha sonra vermekteymişler. Aviel’de onunla dalga geçen çocuklara bir matematik denklemi yazıp onların çözmelerini istermiş. Denklemi çözemeyen çocuklar kitaplarını vermek zorunda kalırlarmış. Aviel’e göre arkadaşları arasında matematiği ondan daha iyi bilen birisi yok.
Aviel’in dahil olduğu program çok üstün zekalı çocukların dahil olabildiği bir program. Bar-Ilan üniversitesi rektörü Prof.Dr. Zvi Arad‘a göre bu programda eğitim gören çocuklar geçmişte olduğu gibi gelecekte de İsrail’in bilim ve teknolojide zirveye ulaşmalarını sağlayacak. Yaklaşık 25 yıl önce başlatılan program geçmişten günümüze İsrail’in Bilim insanlarını yetiştirmiş ve yetiştirmeye devam ediyormuş.
Her yıl bu programa onuncu sınıf öğrencileri arasında yapılan testlerde üç yüz civarında öğrenci kabul ediliyormuş. Aviel bu çocuklar arasında yaşı en genç olan çocuklar arasında imiş. Programı 3 yılsonunda başarıyla tamamlayan öğrencilere lisans diploması veriliyormuş.
Aviel’in babası Amir Telaviv Üniversitesi Elektrik mühendisliği bölümünde profesörmüş. Annesi Alona ise elektronik mühendisi imiş. Anne ve baba 1970‘li yıllarda Sovyetler birliğinden göç ederek İsrail’e yerleşmişler. Sovyetler birliğinde ilköğretimi okuyan anne ve baba ikisi de üstün zekalı olduğundan dolayı sınıf atlamışlar. Aviel’in küçük kız kardeşi Elia’da üstün zekalı olduğundan dolayı akademik olarak bir yıl önde gidiyor. Elia’da abisi gibi matematik alanında üstün yetenekli.
Anne ve baba Aviel’in ve kardeşinin matematiğe üstün yetenekli olduklarının çok iyi farkındalar. Mümkün olduğunca onların, yaşıtlarından ayrılmadan eğitim almaları gerektiğini düşünmekteler. Anne, baba çocukları kesinlikle zorlamamak gerektiğini, sadece onları teşvik etmek gerektiğini belirtiyor.
İsrail Milli Eğitim Bakanlığının 2009 verilerine göre Bar-Ilan Üniversitesi programı için 271 öğrenci belirlenmiş. İsrail üstün zekalı dahi çocukların erken yaşta tanımlanması amacıyla testler geliştirmiş, halende geliştirmeye devam ediyor.
Aviel’in arkadaşları onun matematik yeteneğini biraz kıskanıyor olsa da ona bu konuda destek veriyorlarmış.Bu destek Aviel’e çok iyi geliyormuş.
Aviel’in anlattığına göre Bar- Ilan üniversitesinde uygulanan özel programda bazen öyle sorular çözüyorlarmış ki cevap üç sayfayı geçebiliyormuş.Aviel’in diğer derslerinde de başarısı yüz üzerinden doksan beş yada yüzmüş. Aviel’in matematikten sonra en çok sevdiği ders beden eğitimi imiş.
Aviel’in yaşıtları şuanda ondalık kesirler konusundaymış. Ancak Aviel, ondalık kesirli işlemleri anasınıfındayken yapıyormuş. O Bar –Ilan üniversitesindeki programın kendisine iyi bir gelecek oluşturacağına inanıyor.
Ne diyelim darısı ülkemizdeki çocukların başına
Kaynak: http://www.haaretz.com
Gürkan Yaşar
Üstün Zekalılar Eğitim Danışmanı
Üstün Zekalılar Enstitüsü
www.ustunzekalilar.org
10 Mayıs 2010 Pazartesi
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.